At one point, one of the neighbors simply decides to tell Thomas the truth in an overly didactic speech that gives viewers little sense of why the speaker needs to get it off his chest other than the screenplay’s requirement to let viewers know what happened in the past. | Cookie Settings, Courtesy of Venice International Film Festival. Synopsis : C’est la ferme où Thomas est né. It is the first feature from Paris-born filmmaker Jessica Palud, a former assistant director who has worked on several features from one of France’s greatest humanist filmmakers, Philippe Lioret (Welcome, All Our Desires). Directed by Jessica Palud. Firstly, there’s the awkward handling of the revelations surrounding Mathieu’s death. Schneider, who has often been cast as a mysterious — sometimes even blank-slate — pretty boy, here finds a welcome role that has no use for his beauty. Si vous voyez ce champ, ne le remplissez pas. Mais aujourd’hui il y a Alex, son neveu de six ans, et Mona, sa mère incandescente. He also has a laid-back kind of chemistry with Exarchopoulos as his sister-in-law, even if a late scene with the duo underneath some olive trees feels like an unexpected swerve into genre complacency that's somewhat icky in hindsight. Unfortunately, this pleasingly dense, novelistic approach becomes more diluted as the story progresses. Thomas est né dans une petite ville près de Valence, dans une région vallonnée de la drôme dans le sud-est de la France. ☞ FILM: ‘Revenir’ (« Back Home » ) directed by Jessica Palud (77min) ☞ DATE & TIME: Thursday 12th of March ... Set near Valence, in a hilly region of the Drôme in south-eastern France, the film follows a Frenchman in his early thirties who returns to the farm of his childhood, and progressively discovers the truth about his past. It is not specifically addressed why Thomas never attended his brother’s funeral, but Michel’s simmering resentment and Thomas’ need to emancipate himself from his overbearing father both come through loud and clear, especially when one takes into consideration that it is a country-life tradition for the eldest son (in this case, Thomas) to take over the family farm. A man in his early thirties returns to the rural farm of his childhood and rejoins the family struggle to get by. Porté par les acteurs Niels Schneider et Adèle Exarchopoulos, il a été primé à la Mostra de Venise 2019 (prix du meilleur scénario de la section Orizzonti). In the Drome region, in southeastern France — further east than the original Lot department of the novel — agrarian families struggle to get by. Production company: Fin Aout Productions Recevez gratuitement toute l'information de votre région. Victor Seguin’s unadorned cinematography, which seems to use only available light while saturating the colors, is the perfect choice for the muggy, near-oppressive countryside summer during which the story is set. The reason Thomas is back at all is because his aging mother, Catherine (Helene Vincent), has been hospitalized, though his hardhearted father, Michel (Patrick d’Assumcao), didn’t think that even that was reason enough for Thomas to either come back or even be told. As she explains, in another bit of blunt dialogue, she finds it hard to be gentle with Alex, who, like most children can be patience-testing at times. The one thing that does constantly percolate in the background is how the farming business has changed over the years, with Mathieu having decided to borrow (too much) money and increase in scale, while his neighbors decided to go organic, which turned out to be the better bet. Venue: Venice International Film Festival (Horizons) Former Xavier Dolan muse Niels Schneider (Heartbeats) and Blue Is the Warmest Color breakout Adele Exarchopoulos, who earlier this year co-starred in the Cannes competition title Sibyl, compellingly bring their sweaty, hard-shelled characters to life. AVANT-PREMIÈRES ET SÉANCES SPÉCIALES DU FILM EN AUVERGNE-RHÔNE-ALPES, • À Montélimar (26) dans le cadre du Festival De l'écrit à l'écran : dimanche 22 septembre à 16h à l'Auditorium Michel Petrucciani en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos et billetterie, • À Moulins (03) dans le cadre du Festival Jean Carmet au CGR Cinémas Moulins :- jeudi 10 octobre à 18h, en présence de la réalisatrice Jessica Palud.- vendredi 11 octobre à 20h, en présence de la réalisatrice Jessica Palud.- et lundi 14 octobre à 12h15> Infos, • À Saint-Paul-Trois-Châteaux (26) dans le cadre du Festival de Cinéma de Saint-Paul-Trois-Châteaux : jeudi 17 octobre à 18h à l'Espace de la Gare en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, •  À Aubenas (07) dans le cadre des Rencontres des Cinémas d'Europe :- jeudi 21 novembre à 21h au cinéma Le Navire- vendredi 22 novembre à 9h dans les anciennes salles du cinéma Le Palace- et en clôture du festival, dimanche 24 novembre à 17h30 en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, •  À Bourg-Saint-Maurice (73) : jeudi 19 décembre à 13h dans le cadre des Arcs Film Festival en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos et billetterie, • À Valence (26) : jeudi 9 janvier à 20h au cinéma Le Navire en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, • À Die (26) : vendredi 10 janvier à 20h30 au cinéma le Pestel en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, • À Lyon (69) : jeudi 23 janvier à 20h30 au cinéma Lumière Terreaux en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, • À St-Étienne (42) : vendredi 31 janvier au cinéma Le Méliès en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, • À Bron (69) dans le cadre du la Fête du Livre vendredi 14 février au cinéma Les Alizés en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, • À Saint-Martin-en-Haut (69) dans le cadre du Festi'vache : samedi 21 mars au cinéma Paradiso en présence de la réalisatrice Jessica Palud.> Infos, * Prix Orizzonti du Meilleur scénario, Mostra de Venise 2019, * Film de clôture du FIFF Namur (27 sept. / 4 octobre 2019). FACEBOOK Generally speaking, Palud has a good eye for the coarseness of country folk and life. 2019 à 06:05 by Très beau film, bien construit et bien rythmé. The appropriately stripped-down look fits perfectly with who these characters are, which is why the few instances in which music is used feel somewhat out of place as they pull the film in a more melodramatic direction.